Hyppigere avganger utenfor sentrum

Ny T-banetunnel vil øke kapasiteten på T-banen slik at alle linjer kan få hyppigere frekvens. Det er ikke minst gode nyheter for de som bor lenger unna sentrum. 

Alina Tran (37) bor på Lysejordet ved Bjørnsletta stasjon og er flittig bruker av Oslos kollektivtilbud. Hun imøteser ny tunnel og flere avganger.

– Jeg reiser med buss eller T-bane til sentrum hver dag, men reiser også kollektivt til andre deler av byen. Der jeg bor, går T-banen hvert kvarter, men jeg så gjerne at den kunne gå oftere, sier Tran, som ikke har bil og heller ikke førerkort. Hun har erfaring med at det kan være kronglete å ta seg mellom enkelte steder i byen.

– Høyere opp på Grünerløkka og mellom Majorstuen og Nationaltheatret er steder hvor det hadde vært fint med flere T-banestasjoner. Trikk er tungvint, og det er langt å gå fra T-banen. Det er også flere andre steder i utkanten av sentrum som kunne hatt god nytte av bedre T-banedekning, sier 37-åringen. 

Endrer byen for alltid

Etter høringsfristen 13. november skal Ruter innarbeide merknader og revidere forslaget. Deretter er det Plan- og bygningsetaten som skal drøfte det videre arbeidet med byrådsavdeling for byutvikling. Det vil trolig skje i løpet av første halvår 2018.

– Dette er et enormt prosjekt med stor betydning for hele byen. Vi skal nå gjennomføre en grundig planprosess, og deretter vil det ta opp til seks år med byggearbeider før tunnelen kan åpne, sier Borghild Bay. Når alt står ferdig vil innbyggerne i Oslo og Akershus få et enda bedre T-banetilbud, og nyte en by med færre biler og mer plass til mennesker.