Tema: Sykkel i Oslo

I Oslo kommune satses det på sykkel. Tilrettelegging for sykkel er en viktig del av Plan- og bygningsetatens arbeid med byutviklingsplaner. Oslo kommune har også etablert et Sykkelprosjekt som jobber med byens overordnede sykkelstrategi.

– Å kombinere sykkel med tog, er et bra alternativ til bilisme, sier prosjektleder Stein Stoknes, som gjerne lar seg imponere av det nye sykkelhotellet nær jernbanestasjonen på Lillestrøm.
Trygge, effektive og rimelige å bruke. Og ikke minst; miljøvennlige og energinøytrale. Det er sentrale stikkord, når de to nabokommunene Oslo og Bærum i samarbeid med FutureBuilt nå inviterer arkitekter, designere og andre fagfolk til å skape morgendagens parkeringsløsning for de tohjulede; sykkelhotell.
Enhetsleder Jon Erik Reite Bang i Plan- og bygningsetaten.
Pilene for sykkeltrafikken i Oslo peker bare en vei: oppover. Det samme gjør utbredelsen av bysyklene. I år er antallet blitt fordoblet, til neste år triller 3000 av dem i hovedstadens gater. Samtidig godkjennes og bygges nye sykkelstativ over hele byen.
Oversikt over de åtte byrutene for sykkel i Oslo sentrum.
Sykkelen erobrer Oslo sentrum: 53 km sammenhengende sykkelveier kommer innenfor Ring 3.
Rune Gjøs
Prislappen er fire milliarder – i første omgang. En ambisiøs sykkelplan for Oslo er klar for høring.
Egen sykkel eller bysykkel? Våren er her og det er tid for å sykle til jobb og i byen. Målet er at 12 prosent av alle reiser i byen skal foregå med sykkel.
To ulike etater og én byråds­avdeling i Oslo kommune deler sammen med Statens vegvesen på ansvaret for sykkelveinettet og bysyklene. På illustrasjonen over ser du hvem som gjør hva.