Tema: Sykkel i Oslo

I Oslo kommune satses det på sykkel. Tilrettelegging for sykkel er en viktig del av Plan- og bygningsetatens arbeid med byutviklingsplaner. Oslo kommune har også etablert et Sykkelprosjekt som jobber med byens overordnede sykkelstrategi.

Syklister i Bjørvika
En sykkelgate, med fortau for gående, skal gjøre forholdene bedre for syklistene i Bjørvika. Når gatene blir ferdigbygget, kan du sykle i gjennom Operagata og Rostockgata på vei til jobb eller lunke rolig avgårde på handletur med tohjulingen. Dette skal være et steg i retning av en bilfri by.
Enhetsleder Jon Erik Reite Bang i Plan- og bygningsetaten.
Pilene for sykkeltrafikken i Oslo peker bare en vei: oppover. Det samme gjør utbredelsen av bysyklene. I år er antallet blitt fordoblet, til neste år triller 3000 av dem i hovedstadens gater. Samtidig godkjennes og bygges nye sykkelstativ over hele byen.
Oversikt over de åtte byrutene for sykkel i Oslo sentrum.
Sykkelen erobrer Oslo sentrum: 53 km sammenhengende sykkelveier kommer innenfor Ring 3.
Rune Gjøs
Prislappen er fire milliarder – i første omgang. En ambisiøs sykkelplan for Oslo er klar for høring.
Egen sykkel eller bysykkel? Våren er her og det er tid for å sykle til jobb og i byen. Målet er at 12 prosent av alle reiser i byen skal foregå med sykkel.
To ulike etater og én byråds­avdeling i Oslo kommune deler sammen med Statens vegvesen på ansvaret for sykkelveinettet og bysyklene. På illustrasjonen over ser du hvem som gjør hva.