– Oslo er på rett vei

– Siden du sitter nær, og nærmest inni krystallkulen; hvordan vil Oslo S se ut om ti år?

– Den gamle Østbanehallen har vi nettopp oppgradert for 300 millioner, den er blitt «jernbanekatedralen» i Norge og vil være som i dag. Her hadde vi for øvrig et glitrende samarbeid med Riksantikvaren og Plan- og bygningsetaten. For øvrig vil hele arealet på Oslo S endre form. I dag er sentralstasjonen dimensjonert for å sluse publikum til og fra Karl Johan. Samtidig går stadig mer av publikumstrafikken mot sør og nord. Så det vil bli store arbeider. Vi begynner om to–tre år. Og det kan bli aktuelt med et nytt hotellbygg over flytogterminalen.

– Har du noen forbilder; byer som Oslo bør lære noe av?

– Jeg synes Oslo er på rett vei. Men en by som hele tiden har klart å være en metropol, er London. Der har de bygd veldig tett og høyt rundt knutepunktene. Dessverre er det bare de rike som nå har råd til å bo i byen. En annen by er Wien, der er særpreget beholdt samtidig som nye knutepunkter og nye reisetilbud er utviklet. Og Barcelona fikk til en fenomenal byutvikling da de flyttet rundt på mye før OL i 1992, de brukte lekene til substansielle endringer.

– Er det noe Oslo for lengst burde ha gjort?

– Oslos store tabbe heter Fornebu. Okei, det er i Bærum kommune, men her burde det vært bygd en by, ikke en grend. Vi hadde trengt en helt annen visjon: Befolkningstettheten burde vært mye større, boligene flere og plassert mot vannet, næringsbygg samlet rundt kollektivknutepunkter. Og Fornebubanen burde ha vært på plass.

– Er «alle» nå enige om togets plass i en storby?

– Nei! Men forståelsen er langt større i Oslo enn f.eks i kommunene lenger vest. En del mennesker i Bærum ser det nok som en rett å få kjøre bil inn i hovedstaden. Så her er det viktig med en holdningsendring. Jeg synes Ruter har vært flinke, de har skapt gode løsninger for de reisende. Framtiden er kollektiv.

– Du bor selv i Bærum, i Lommedalen, kjører du bil til byen?

– Å nei! For meg gjelder buss og t-bane eller tog. Jeg kjører ikke bil i byen lenger. 

– Se på Barcode, det var lenge et kontroversielt prosjekt, der har vi lært mye. Kanskje burde vi ha bygget enda høyere?
Petter Eiken