Stordalen
Hotellkongen, Petter Stordalen, ønsker å invitere Oslos befolkning inn i hotellene hans. – Det skal være et sted folk bruker, sier han og peker på kulturhotellet The Thief på Tjuvholmen som et godt eksempel (Foto: Nordic Choice).

Hotellkongen Petter Stordalen inviterer Oslo-folk inn

Området rundt Oslo S vil om få år være et hotellmekka. – Jernbanetorget skal bli et sted folk vil være, ikke bare reise gjennom, sier hotellkongen Petter Stordalen til ByplanOslo.

Førstkommende torsdag skal Petter Stordalen snakke om hoteller og byutvikling under Oslo Urban Arena sin årlige konferanse i Folketeateret i Oslo.

Stordalen er overbevist om at hotellene vil gi positive ringvirkninger langt utenfor hotelltrappen. Han sier at hotellet ikke bare skal være for dem som bor der. Hotellene vil tilføre byen mer puls.

Petter Stordalens hotellkjede, Nordic Choice, trakk vinnerloddet i anbudskonkurransen i det som regnes som «indrefileeten» i det norske hotellmarkedet: Nemlig Bjørvika i munningen av Oslofjorden. Dette området skal blant annet huse det nye Deichmanske bibliotek og Munchmuseet. Her ligger allerede Barcode med dets lange rygg av næringsbygg, Sørengas fasjonable leiligheter og Operaens hvite praktbygg.

Petter Stordalens hotellkjede Nordic Choice og partnere investerer rundt åtte milliarder kroner rundt Bjørvika og Jernbanetorget. Om tre år skal han ha på plass 2068 rom fordelt på åtte hoteller.

Det største prosjektet blir gamle Royal Christiania, som skal utvides og etter planen bli Norges største hotell i 2019.

– Dette er et område med uforløst potensiale og fantastiske muligheter. Vår ambisjon er å gjøre området rundt Oslo S til mer enn et transportknutepunkt. Med utbyggingen av Clarion Hotel The Hub får Oslo endelig konferansekapasitet, som gjør at vi kan tiltrekke oss de virkelig store internasjonale kongressene, og en restaurant- og utelivssatsning som byens befolkning har lyst til å besøke. Jernbanetorget skal bli et sted folk vil være, ikke bare reise gjennom, sier Petter Stordalen, som er administrerende direktør i Nordic Choice.

– Dette er et område med uforløst potensiale og fantastiske muligheter. Vår ambisjon er å gjøre området rundt Oslo S til mer enn et transportknutepunkt.
Petter Stordalen, administrerende direktør i Nordic Choice
Med utbyggingen av Clarion Hotel The Hub får Oslo en konferansekapasitet som kan tiltrekke seg de virkelig store internasjonale kongressene. (Illustrasjonsfoto: Lund+Slaatto arkitekter).

– Både lokale og tilreisende må elske å være der. Det er det som gjør om et hotell er en suksessfaktor er ikke, sier Petter Stordalen. Han vil gjøre hotellene unike og interessante. Han forteller at gourmet pizzarestauranten, Teatro, i annen etasje på Hotel Christiania Teater, byr på helt nye smaker, som løyrom-pizza med blomkål og norsk ost.

– Den åpnet i fjor og er smekkfull av gjester nesten hver dag. De fleste bor ikke på hotellet. Det ligger et enormt potensiale i å tilføre noe nytt, som igjen gir stor verdi for innbyggerne i byen, sier Stordalen. 

Mer enn en seng å sove i

– Hvordan kan hotellene bidra til bylivet og ikke minst kulturtilbudet?

– I dag er hoteller langt mer enn en seng å sove i. De er møteplasser hvor mennesker kommer sammen, et sted for inspirasjon og idéutveksling, for fantastiske gastronomiske og kulturelle opplevelser. The Thief, på Tjuvholmen, var det første hotellet i Norge som virkelig tok kunst på alvor, og ønsket folk velkommen inn for å oppleve den. Takterrassen er kanskje den mest besøkte i Oslo på sommerstid, og når The Thief arrangerer Unplugged-festival er det flere tusen påmeldte på Facebook. Hoteller skal være åpne, levende møteplasser, ikke lukkede fasader, og det har The Thief lykkes med.

– Hvordan kan hoteller tilføre byen nye impulser? 

– Jeg er en hotellnerd, og besøker årlig en haug av hoteller verden rundt. Min erfaring er at mennesker til enhver tid har ulike behov. Oslo er ikke noe annerledes, sier Petter Stordalen. Nordic Choice driver kjedene, Clarion, Clarion Collection, Quality og Comfort i Oslo og området rundt. I tillegg de frittstående hotellene, The Thief og Hotel Christiania Teater.

– Med de nye prosjektene i Bjørvika, Clarion Hotel, The Hub og Amerikalinjen på trappene, kan Nordic Choice Hotels tilby bred og sterk hotellportefølje i Oslo. Vi gledes oss til å åpne dørene til våre nye prosjekter og ønske folk velkommen inn.

– Er det en utfordring at folk ankommer en natt eller to og egentlig ikke har eierskap til fortauet og gata?

– De aller fleste som kommer på besøk til et nytt sted har respekt og glede av stedet de kommer til. Hvis destinasjonen er spennende og hotellet de bor på i kan by på en spektakulær opplevelse, er det mange som forelsker seg og kommer tilbake, sier Stordalen som sier enhver gjest er en potensiell stamgjest.

Stordalen mener hotellene har mye å si for næringsutviklingen i byen.

 – Internasjonale besøkende forventer mye av en destinasjon. Oslo har vært litt «underdog» i forhold til de andre skandinaviske storbyene i lang tid, men nå skjer det noe helt nytt. Det satses på kultur, kunst, shopping og mat. For et par uker siden skrev The Wall Street Journal om hvorfor Oslo hadde blitt et mekka for matinteresserte. Internasjonale besøkende er kresne, men Oslo er på vei opp med rakettfart. Med fullverdige konferansefasiliteter og et restaurant- og hotelltilbud i verdensklassen kan Oslo innta en sterk utfordrerposisjon blant Europas storbydestinasjoner. En økning i tilreisende vil direkte gavne lokale butikker, kiosker, restauranter og barer, og fungere som et utstillingsvindu for norsk turisme og næringsliv. Oslo har alt å tjene på å bli en populær destinasjon internasjonalt, sier hotellkongen.

Thon Hotell Storo (Vitaminveien 11) under oppføring nå. Hotellet vil få 321 rom, og åpner september 2018 (Foto: Atle Jan Larsen / Illustrasjon: Thon Eiendom).

Hoteller som «third space»

Andreas Vaa Bermann i Plan- og bygningsetaten peker på hotellenes spesielle karakter. Han bruker begrepet «third space» – «det tredje rom».

– Hoteller er en annen type byrom enn private boliger, arbeidsplassen eller den offentlige parken. Det er et oppholdssted, et delvis offentlig rom, der mennesker kan møtes, sier Andreas Vaa Bermann, som er direktør for områdeutvikling i Plan- og bygningsetaten i Oslo.

De fleste av oss har tatt inn på hotell for natten. Enten på ferie, på gjennomreise eller på konferanse. Kanskje lengter den stressede forretningsreisende eller den håpefulle turist etter sin egen seng. Eller kanskje blir de overbegeistret i det de deiser ned på madrassen og tar sitt midlertidige husvære i øyensyn.

Men hoteller er så mye mer enn søvn og tak over hodet. Både hotellnæringen, næringsliv, politikere og byplanetaten er enige om at hotellene har mer å tilby.

De fleste har oppholdsrom, kaféer og restauranter. Men mange har høyere ambisjoner. De ønsker å dra andre enn hotellgjestene inn i bygningen.

Andreas Vaa Bermann peker på at noen hoteller rundt i verden tilbyr såkalte «coworking-areas». Det vil si flerbruksvennlige områder. 

– Dette er arealer der du kan sette deg ned å jobbe eller bare slappe av. Du kan leie en pult eller en sofastol å hvile ut i. Noen steder kjøper du et medlemskap hvor du har eksklusiv tilgang til hotellets loungearealer på dagtid. Disse områdene på hotellene er en kombinasjon av hotell-lobby, konferansesenter og arbeids- eller hvilested, sier Vaa Bermann. Han peker på at Oslo ikke har mange slike steder. En av de beste arbeidsdagene han har hatt, var på et slikt hotell i London.

Han ønsker at flere hoteller tilbyr mer enn hotellrom, restauranter, kafèer og konferanse-fasiliteter. – Inviterer befolkningen inn, er hans oppfordring.

– Hva slags effekt har de mange hotellene på Oslo by? Byen tiltrekker seg i stadig større grad tilreisende, som ikke nødvendigvis har eierskap til torg og fortau.

– Det gir et nasjonalt, internasjonalt og mer multikulturelt preg på byen. Det gjør at byens brukere blir flere og gir et urbant godt tilskudd til områder hvor du ellers kunne hatt et mer ensartet byliv. Å plassere hoteller spredt omkring i byen er et positivt tilskudd til bylivet, sier Vaa Bermann til ByplanOslo.

– Det er store planer for området ved Oslo S og Jernbanetorget. Det blir store bygningskompleks. Blir det for stort?

– Oslo S er et av byens tetteste trafikknutepunkt, hvor det er viktig å bygge med høy tetthet og mange kvadratmeter. Det er naturlig med høy tetthet for å få kortest mulig reisevei for tilreisende og de av byens borgere, som skal bruke hotellene, sier Bermann, og legger til: ­– Det er et politisk mål at i det framtidige Oslo, skal stadig mer av trafikken foregå til fots, med sykkel eller med kollektivtransport.

– Mange Oslo-borgere er glad i å reise til europeiske storbyer som Paris, London eller Barcelona. Flere hoteller vil tiltrekke seg mer turister og det blir mer å gjøre for næringslivet i byen? Det er vel bra?

– Ja, det er positivt. Det har lenge vært underskudd på hotellrom i Oslo. Det er i henhold til byens næringsstrategi og internasjonale strategi at vi skal være et attraktivt sted å besøke. Da må vi ha mulighet til å huse alle besøkende til en overkommelig pris.

– Og hotellene kan kanskje tilføre oss noen kulturelle impulser, hvis vi tør å være litt åpnere enn vi er kjent for?

– Ja, det kan gi mange positive ringvirkninger. Hotellgjestene, og de som vil leie seg en plass, har et annerledes livs- og bruksmønster enn beboere ellers. De vil bidra til at byen blir åpen døgnet rundt. Det kan hindre at enkelte områder blir stengt etter normal arbeidstid.

– Da får vi en tryggere by?

– Ja, da blir det mennesker i byen til alle døgnets tider og det blir tryggere å bevege seg der på natt- og kveldstid, sier Bermann. 

Hoteller utgjør et 24-timers liv

Erling Fossen er enig i at hotellene er godt supplement til boliger og kontorer.

– De er unike, fordi de utgjør et 24-timers liv, sier Erling Fossen, som er daglig leder i Oslo Metropolitan Area. Han peker på at nesten ingen er hjemme i sine boliger før klokka 16.00, mens svært få er på kontorene etter klokka 16.00.

Fossen, sier han er spent på hva Stordalen vil bruke de åtte milliardene han skal investere rundt Bjørvika på.

– Han greide å transformere det gamle Postbygget i Gøteborg på en spennende måte. Førsteetasjene er laget slik at byens innbyggere er invitert inn. Nå blir det mer brukt av byens innbyggere enn av hotellgjestene, sier Fossen som forteller at mange frilansere bruker hotellet som sin arbeidsplass.

Han viser også til Stordalens Clarion-hotell i Stockholm. – Der ble parken rustet opp, og man fikk orden på et av de farligste områdene i Stockholm. 

Fakta:
Oslo Urban Arena
  • Oslo Urban Arena arrangeres onsdag 20. og torsdag 21. september i Folketeatret. Noen deler av prorgammet foregår også på Kulturhuset, Internasjonalen og Stratos.
  • Oslo Urban Arena er konferanse hvor aktører innenfor eiendoms-, by- og næringsutvikling i Oslo og de andre større byene møtes for å hente inspirasjon og dele kunnskap.
  • Over to hele dager er det flere spennende programposter. Se hele programmet.
  • Arrangører er Oslo Metropolitan Area, Estate Media, Oslo Business Region, Osloregionen, Arkitekthøyskolen, Aspelin Ramm og Plan- og bygningsetaten.