RETT PÅ SAK: Øyvind Fassbakk får hjelp av saksbehandler Ingrid T. Helleve, på kveldsmøtet «Byggesak for nybegynnere». – Jeg fikk konkrete svar og kom et steg videre med mine planer, sier Fassbakk.

Byggesak for nybegynnere

Ikke lett å vite hvilken ende man skal begynne i når man skal bygge garasje eller endre bod til kjellerstue. Men fortvil ikke – Plan- og bygningsetaten hjelper deg!

– Vi ønsker å hjelpe folk i mål med sine byggebehov, innenfor gjeldende lover og regler. Vår jobb er å sikre god eller bedre bo- og visuelle kvaliteter.

Ordene tilhører enhetsleder på kundesenteret i Plan- og bygningsetaten, Odd Iver Rånes. Og de falt da han innledet det åpne møtet «Byggesak for nybegynnere» en solfylt ettermiddag i mai, på etatens kundesenter i Vahlsgt 1. En super dag for å snekre og bygge på hjemme, men først skal jo alt av papirer og tillatelser være på stell.

Det trenger ikke være så komplisert å få tillatelse til å sette opp garasje, lage et påbygg eller gjøre om kjellerbodene til kjellerstue. Men mange vegrer seg for å gå i gang og ser for seg et rigid regelverk, ugjennomtrengelig skjemavelde og lang saksbehandling, og vet ikke i hvilken ende de skal begynne.

På kundesenteret kan du alle dager få direkte kontakt med en saksbehandler, som kan veilede deg med din byggesak. Men pågangen er stor og derfor har etaten sett behovet for å lage egne kvelder for nybegynnere.

For andre gang i år

Dette møtet var det fjerde i rekken, og det andre i år.  Påmelding er obligatorisk, og  møtet var fulltegnet. Vel 70 deltakere hadde møtt opp, de fleste med adresse i en av byens småhussoner, og etaten stilte selv med innpå 30 ansatte for å ta seg av spørsmål og veiledning.

Etter to generelle foredrag om hva som kreves for å levere en komplett søknad, og en kort pause med nysmurte baguetter og mineralvann, kunne deltakerne både få individuell veiledning, eller ta opp sin problemstilling i grupper på ulike bord med ulike temaer. 

Fakta:
Byggesak for nybegynnere

Disse temaene gjennomgås i plenum:

  • Relevante lover og bestemmelser
  • Tiltak som ikke er omfattet av plan- og bygningsloven
  • Tiltak unntatt søknadsplikt
  • Hva kan PBE bidra med i forhold til byggesøknader?
  • Hvordan utforme en byggesøknad

Deretter kan den enkelte deltaker få sin sak belyst individuelt eller i gruppe. Dette er gruppetemaene:

  • Bruksendring 
  • Regulering og dispensasjonsforhold
  • Tilbygg
  • Utregning av tomteutnyttelsen
  • Garasje, bod og uthus

Presentasjonen fra byggekvelden kan du laste ned HER

TOMMEL OPP: Servicelederne Tina Løw og Morten Tokerud (bak) gir tommel opp for nybegynner-kvelden. Sittende ved bordet (i midten) ser vi enhetsleder Odd Iver Rånes og kundeveileder Rakel Kiærulf som veileder hver sin osloborger med sin byggesak.

Tina Løw og Morten Tokerud er begge serviceledere i Plan- og bygningsetaten, og drivkreftene bak «Byggesak for nybegynnere».  – Pågangen er størst når snøen forsvinner og våren kommer, det er da folk begynner å tenke på å bygge, sier Løw og forteller at møtet i april også var fullt.

– Vi vil ikke at det skal være vanskelig å nå oss, og dette er ett av tiltakene. Vi får mye gode tilbakemeldinger, og har justert litt på konseptet underveis. Vi mener vi har funnet en bra form på det nå.  Dette er et viktig tiltak vi ønsker å prioritere, sier hun og legger til at velviljen hos de ansatte er stor.  – Det gir litt heder og ære å være med på dette, sier hun.

Tokerud er fornøyd med kvelden. – Det har gått bra, og vi synes det er hyggelig at så mange setter pris på dette, sier han. – Vi tilbyr for så vidt de samme tjenestene hver dag her på kundesenteret, men uten innføringen og de overordne perspektivene vi trekker opp i de to innledningsforedragene, sier Tokerud.

Neste kveld
for nybegynnere

Det er ikke satt dato for neste «Byggekveld for nybegynnere», men det blir muligens en kveld i løpet av høsten. Følg med på annonsering i lokalpressen, Aftenposten, PBEs hjemmesider eller sosiale medier.

Kundesenteret er åpent hverdager 9-15, og 12-18 på torsdager.

Presentasjonen fra byggekvelden kan du laste ned HER

IS OG VEILEDNING: Det var en varm kveld og etaten spanderte både is og kaffe på de frammøtte. Silje Nergaard får kyndig veiledning av saksbehandler Ragnhild Christiansen.

Fornøyde nybegynnere

Deltakerne vi slo av en prat med var gjennomgående begeistret og angret ikke et sekund på at de brukte to-tre timer på nybegynnerkurset.

Frank Stener Andersen overtok et hus i januar, og har ingen konkrete byggeplaner nå. – Men jeg ønsker å orientere meg om hvilke muligheter jeg har. Greit å vite hva man kan planlegge, og få kjennskap til saksbehandling. Kvelden har vært kjempebra, og flott at etaten er “kunde”-orientert på denne måten, sier han.

Med en veldig feminin og avslørende kul på magen er det forståelig at Silje Nergaard gjerne vil utvide boligarealet nå som familien også skal utvides. – Vi planlegger bruks- og fasadeendring, og har vært mye på etatens hjemmesider. Denne kvelden har likevel vært veldig matnyttig, sier hun.  Nergaard stilte godt forberedt med en rekke ferdigskrevne spørsmål og måtte rundt på flere av bordene for å få svarene hun trengte.  – Jeg fikk gode, avklarende svar, sier hun.

Øyvind Fassbakk samstemmer. – Jeg har fått mange gode svar. Veldig positivt at de arrangerer en sånn kveld. Det viser at «Plan og bygg» er en åpen og imøtekommende etat. Jeg fikk konkrete svar og kom et steg videre med mine planer, ikke minst kom jeg forbi barrieren for hvordan jeg skal begynne.

– Dette synes jeg var bra, sier Gøran Laukholm. – Det viser en serviceinnstilt etat. Jeg fikk en del overordna info, som var godt tilrettelagt, og de konkrete svarene jeg trengte fra en spesialist på arealutnyttelse, sier han. 

Etatens presentasjon fra byggekvelden kan du laste ned HER