Benedicte Bull i aksjonsgruppa «Stopp ødelegging av Nedre Grefsen» er provosert over å bli kalt «NIMBY» av politikere.
Er de bortskjemte eplehageeiere som ikke tar ansvar, eller er de engasjerte aktivister som vil bevare nabolaget sitt? Av sine motstandere blir de gjerne kalt «NIMBY – Not in my Back yard». På den andre siden står «YIMBY»-aktivistene. De som sier ja til fortetting og høyhus.
Han har ingen illusjoner om at det skal bli ro om Regjeringskvartalet framover, prosjektdirektør Knut Jørgensen i Statsbygg. Selv har han en forkjærlighet for å rusle rundt i italienske byer når anledningen byr seg.
Et lite opplevelsessenter? En vannpost? En sykkelpark? Et minibibliotek? Et møtested? Forslagene er mange om et nytt liv for våre vernede telefonkiosker.
Kabelgata i Hovinbyen
– Selger man ut indrefileten først, risikerer man at resten av skrotten går på billigsalg. Det sier Mads Uldall, leder av det kommunale Kødby-prosjektet i København. Bakgrunnen er spørsmålet: Hvordan lykkes med et byutviklingsprosjekt der målet er å gi rom for både produksjon og boliger?
Beboerne i den kommunale bygården i Kolstadgata 7 er engasjert i bomiljøet sitt. Her rapper en av de lokale gutta under en gatefest for K7-beboere og  -venner. Foto: Ellen Stokland
Tøyen ønsker igjen å gå foran og bli en foregangsbydel for alternative, boligsosiale løsninger. Beboernes behov må styre boligutviklingen, og profittgaloppen må stilles i sjakk.
Visste du at vi lager spesialkart til TV-aksjonen? Når 5000 bøssebærere fra TV-aksjonen ringer på dører i Oslo søndag 22. oktober, gjør de det med mange tusen kart laget av Oslo kommune.
Mat- og merkevarehuset på Grünerløkka Foto Adam Stirling Member Media AS.jpg
Man må ikke bygge nytt for å vinne priser. Årets vinnere av Oslo bys arkitekturpris jubler over at juryen trakk fram en ombygging som fullverdig arkitektur.
Flyfoto av Oslo
– Vi mener det er et behov for en bok hvor virksomheten til en stor og viktig etat innen byutvikling blir sett opp mot hva som faktisk har skjedd med byen. Samtidig er vårt 25-års jubileum en god anledning til å sette søkelyset på morgendagens utfordringer.
Illustrasjon Trondheimsveien
Hyppigere avganger på alle T-banens linjer og nye stasjoner i indre by. Færre biler, og mer plass til syklende og gående i sentrum. Det blir fasit når Oslo får ny T-banetunnel gjennom sentrum.
Flyfoto av Skøyen-området, juni 2016. Foto: Plan- og bygningsetaten/Mediaweb AS
Vi er veldig godt fornøyd med at så mange har brukt muligheten til å si meningen sin og gi oss verdifulle innspill til områdereguleringen for Skøyen.
Arkitekter, landskapsarkitekter og byplanleggere har skrevet personlige brev til ordfører Marianne Borgen, om hva de ønsker for framtidens Oslo. I brevene er mange forslag: Som å legge gravstedene som en beskyttende «mur» mot marka, til å åpne opp bekkeløp eller oftere å omforme gamle signaturbygg.
Petter Eiken
Han styrer en kvart million kvadratmeter bygningsmasse i Oslo – og 1,2 millioner i hele landet. Heldigvis føler Petter Eiken ansvar for å bidra til en god by- og stedsutvikling.
Stordalen
Området rundt Oslo S vil om få år være et hotellmekka. – Jernbanetorget skal bli et sted folk vil være, ikke bare reise gjennom, sier hotellkongen Petter Stordalen til ByplanOslo.

Sider

Kortnytt

Vil du ha nyhetsbrev?

ByplanOslo er et gratis nettmagasin fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune. Vi skriver om områdeutvikling, planer og prosjekter i byen vår. Nyhetsbrevet kommer en gang i måneden. Registrer deg under!

@planogbygning